föstudagur, október 23, 2009

accusativus cum infinitivo, aanenmurros ja matkakuume

Nicola oli tanaan puhunu pomonsa kanssa, ja se saa olla pois toista kaks viikkoa! Eli jos rahasumplimiset onnistuu, vietetaan joulu ja uusvuosi anoppilassa, kantapaan kohdalla. En oo koskaan viela kayny Pugliassa, ja tuntuu vahan oudolta olla talla kertaa kaymatta Roomassa. Oon kayny Italiassa viisi kertaa, aina kierrellen siella sun taalla, mut oon aina pysahtyny myos Roomassa. Ah, Rooma... onneks se pysyy siella, voi olla etta paasiaisena tulee uus reissu. ;)

Oon vielakin hiukan kipea, mut menin silti eilen kuoroharkkoihin. Meilla on kaks konserttia kuukauden paasta, jossa lauletaan nuoriso-orkesterin saestamana Beethovenin 9. sinfonia. Jos jollekin ei nimi soita kelloa niin tuossa se kuuluisin kohta jonkun muun kuoron laulamana:



Me altot joudutaan laulamaan tossa ihan pirun korkeelta, ja ma kun lauloin puolikuntoisena niin tuli semmosia ihme kiekaisuja valilla kurkusta. Tuli vahan semmonen olo et ois ollu murrosikainen poika... sit tein niin etta olin hiljaa niissa korkeimmissa kohdissa, kunnes aani alko antaa hiukan enemman periks. Meidan pitaa opetella tuo koko teos ulkoa - saksaks - ja aattelin et no shit, ei me ikina opita, mut ei se itse asiassa oo kauheen iso urakka. Tossa kuorolla on kuitenkin aika paljon toistoa.

Okei, sori, laitan jalleen kerran klipin meidan viimesyksyisesta konsertista, jossa laulettiin Handelin Messias. Kolmen tunnin konsertti oli, kavi vahan saaliks meidan paria raskaana olevaa sopraanoa ku joutuivat seisomaan, mut vedettiin ne keikat kylla aika jees.



Asiasta kukkapurkkiin, islannissakin on accusativus cum infinitivo! Latinistina olin kylla jo bongaillu niita aiemminkin, samoin ku accusativus temporiksia, mut en tienny etta ne kulkee ihan samalla nimella :) tosin aci islanniks on þolfall með nafnhætti, eli ei laheskaan yhta jannittava ku latinankielinen nimi. Mun pitaa kahden tunnin paasta palauttaa yks kotitehtava tahan aiheeseen liittyen, en millaan jaksais... sen jalkeen meen Nicolan kanssa Ölstofaniin kaakaolle, sitten mahdollisesti jotain pizzaperjantaiactionia Helin ja Johannan kanssa (elakoon Domino'sin alennuskupongit!) ja kun Nicola lahtee tyopaikkaan numero kaks illalla niin meitsi uppoutuu romaanikaannokseen. Huomenna sitten on vuorossa Italian historian tenttiin lukeminen. Nyt on vahan enemman motivaatiota kun tietaa, etta jouluna ihan oikeesti joutuu kayttamaan italiaa!

1 ummæli:

Elina sagði...

Mulle tulee joulufiilis sun puolest jo nyt :D Lupaat sit ottaa paljon kuvia ja viljellä kateutta ;) (mä oon muuten melkeen vakuuttunu et flunssast ei voi päästä täysin eroon ennen kesää..)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails