þriðjudagur, júní 22, 2010

la internacia lingvo


Ymmarsitko otsikon? Kuten siita voi paatella, kirjoitan esperantosta ja siita miten se on osa mun jokapaivaista elamaa. Mutta mita on esperanto? Se ei ole espanjan murre, niinku usein luullaan. Wikipedia kertoo seuraavaa:
Esperanto on kaikkien aikojen puhutuin keinotekoinen kieli. Sen nimi tulee salanimestä Dr. Esperanto (Tri Toivoja), jolla puolanjuutalainen silmälääkäri L. L. Zamenhof julkaisi kielen vuonna 1887. Hänen tarkoituksenaan oli luoda helposti opittava ja neutraali kieli käytettäväksi kansainvälisen kommunikoinnin lingua francana esimerkiksi englannin, saksan tai ranskan sijaan.

Tuon kuullessaan ihmiset yleensa pyorittelee silmiaan enka kylla ymmarra miks, ei esperanto nyt sentaan mitaan klingonia ole :D Voin antaa esimerkin esperanton helppoudesta:

Libro estas bona. Kirja on hyva.
Mi shatas legi. Mina tykkaan lukea.
Mi legas libron. Mina luen kirjaa/kirjan.
Mi legis libron. Mina luin kirjaa/kirjan.
Mi legos libron. Mina luen kirjaa/kirjan (futuuri).
Legu libron! Lue kirjaa/kirja!
Tuossa oikeastaan oli esperanton verbioppi! Esperanton kieliopissa ei ole poikkeuksia, kielen vaikein osa on ehka sanojen oppiminen... mutta esimerkiks mulla kun oli pohjana jo englanti, saksa, italia, latina, espanja ja ranska ja jonkun verran vanhaa kreikkaa ja venajaa, niin yleensa sain veikkaamalla sanat oikein - ja joskus oon heittany ihan vaaran veikkauksen, mutta mua on silti ymmarretty, niinku esim. foresto ku tarkotin metsaa, mutta foresto tarkottaa poissaoloa, oikea sana ois ollu arbaro :) (arbo on siis puu, suffiksilla -ar- saadaan isoa maaraa kuvattua, vrt. herbo ruohonkorsi, herbaro nurmikko.)

Se siita kieliopista, helpoin kieli by far mita osaan! Esperanto on siks mun ja Nicolan kotikieli, koska me tavattiin esperantofestivaaleilla Italiassa paasiaisena 2006 ja sen jalkeen mesetettiin ja skypetettiin esperantoks. Oltais me kylla italiakski voitu lorpotella, mut esperanto on niiiiiiiiin paljon helpompaa... Kylla me kaytetaan italiaakin joka paiva, esim. come stai, cosa vuoi mangiare stasera, quando torni, aspetta, hai visto... mm. nuo lausahdukset tulee aina italiaks, sit on jotain lauseita missa sekotetaan nuo kaksi kielta: jos ma haluan halia ja lohoilla sangyn paalla niin kysyn etta chu vi shatus coccolarci sur la lito - coccolarci on siis italiaa, muu lause esperantoa. Englantia me ei puhuta ikina keskenamme, jos me ollaan esim. mun perheen seurassa niin kaikki puhuu englantia paitsi mina, joka sanon asiat suomeks ja esperantoks :) mua arsyttaa kun muut vinoilee mun jenkkiaksentista ni en viiti sita kovin usein puhua.

Enta miksi sitten opiskella esperantoa? No siks etta voit saada kavereita (tai enemman-kuin-kaverin ;)) joka puolelta maailmaa! Ma opin esperanton lahinna puhumalla sita, en oo koskaan kayttany oppikirjaa tai vastaavaa.

Esperantisteja Urbinossa, Italiassa paasiaisena 2008

Mun esperantistikaveri Daniel Unkarista, esperanto on meidan yhteinen kieli.

Esperantisteilla on semmonen systeemi ku Pasporta Servo, joka meinaa siis etta kaikkien esperantistien, joiden sohvalla voi punkata yon tai pari, yhteystiedot on keratty kirjaseen - hyva vinkki esim. interreilaajille jotka osaa esperantoa ;) Ma olen paassyt esperanton merkeissa matkustelemaan vaan Italiassa sattuneesta syysta, mutta tavoitteena ois osallistua useampiin festivaaleihin ja kongresseihin ympari Eurooppaa - ja miksei Euroopan ulkopuolellekin!

75. Italian esperantokongressi Grossetossa elokuussa 2008, Nicola esitteli siella oman kirjansa. Vitsi ma haluan ton kakanruskeuden takas!

Tuosta kotikielesta viela, joskus Nicola innostuu selittamaan jotain italiaks eika se haittaa mua koska ymmarran kuitenkin kaiken, enka aina edes huomauta etta se on vaihtanu kielta, joskus vastaankin italiaks :) jos rehellisia ollaan niin puhuisin mielummin italiaa kotona, mutta en pida kiiretta kielenvaihdon kanssa... mulla on kynnys puhua natiivin kanssa kielta missa tiedan tekevani virheita, mutta esperanton kanssa on vaikea sanoa jotain vaarin!

Jahas, kello on puoli kolme, ei vasyta vielakaan... meen kuitenkin koittamaan jos Nukkumatilta heruis. Jos heras jotain kysymyksia niin saa kysya, vastaan mielellani :) Bonan nokton!

3 ummæli:

Nafnlaus sagði...

wau tää oli hirmuisen mielenkiintoinen postaus!!! :)
vietin itsekin aamuyön youtubettamalla esperantovideoita kun niin kiinnosti :D
ja nyt sitten oon väsyneenä töissä :D :D heh

-naflaus-

Miltsu sagði...

Sulla on onni osata niin paljon kieliä. Tai no kai se on omasta innostuksesta ja viitseliäisyydestäkin kiinni heh :)

Larissa sagði...

Hei tää oli kiva postaus :-) mä puhun esperantoa toisena äidinkielenä, ja mun yks parhaimmista kavereista asuu Italiassa (sekin puhuu esperantoa) ja kun olin niillä kylässä niin totesin että italiaa tosiaan ymmärtää esperanton pohjalta paljon! Rasittavaa on just se kun kaikki kaverit luulee aina aluks että puhun espanjaa tai jotain - vaikka kuinka yrittäis artikuloida niin silti ne aina aluks kuulee että espanjaa :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails