föstudagur, júní 18, 2010

Elamani aakkoset

Athelas listasi blogissaan elamansa aakkoset, mika oiskaa parempi tapa viettaa perjantai-ilta ku aakkosia pohtiessa! Mukaan eksyi pari islantilaista aakkosta, úppassi.

A - antiikin historia. Ah, paras aikakausi historiassa. Kuulostaa varmaan vahan kliseiselta mutta antiikin historia ja kielet on osittain muokannu musta semmosen ku oon, viitaten myoskin tuohon latinistiin joka istuu vieressa ;) 

Á - Árborg. Eyrarbakki, Stokkseyri ja Selfoss muodostaa Árborgin, jossa seikkailin ensimmaiset 8 kuukauttani Islannissa.

B - Backstreet Boys. Olin fani henkeen ja vereen ja niiden konsertin jalkeen itkin varmaan viikon. Muistan tanssineeni taysilla peilin edessa aina ku radiosta tuli Get Down, meitsi oli sillon 9 ja mietin etta mita pitais liikuttaa ympariinsa alhaalla :D


C - Camp Massanetta. Oon luultavasti hehkuttanu sita jo ihan tarpeeks :D The best summers of my life.


D - Dumle. Saako niita vihreita ja keltasia, omena- ja banaanidumleja enaa mistaan? :(

E - Ewan McGregor. Epatoivoista ja valitettavan yksipuoleista rakkautta vuodesta 2001, nimikirjoitus on kehystettyna yopoydalla. 


F - finnska. Móðurmálið mitt. On se kylla hieno kieli.

G - Grobanami. En oo katunu hetkeakaan etta maksoin konserttilipusta 7. riville yli sata euroa toukokuussa 2007, Josh Grobanilla on jumalainen aani ja loistava huumorintaju.


H - Hello Kitty. Ah, en halua kasvaa viela isoks.


I - italiano. Mun mielesta kenties maailman kaunein kieli, espanjan kanssa. Mun pitaa valilla nipistaa itteani etta tajuaisin miten onnekas oon ku saan puhua sita paivittain ja miten Italia on muutenkin niin iso osa mun elamaa. Tasta ma oon aina haaveillu! Plus siippakin sattuu olemaan loistosiippa ;)

Í - íslenska. Mulla on viha-rakkaussuhde islannin kieleen, mutta se tulee olemaan osa mun elamaa aina.

J - jaatelo. Jaatelo on yks mun suosikkiherkuista. Ei ole italialaisen gelaton voittanutta!


K - karri, kardemumma ja kaneli. Siina mausteet mita pitaa valttaa jos en halua ottaa tasmalaaketta tai olla pimean huoneen vankina peiton alla.

L - lingvistiikka. Lingvistiikka ja kielihistoria on yks mun intohimoista, samoin etymologia. Oiskohan mun sittenki pitany hakea yleisen lingvistiikan maisteriohjelmaan kaantamisen sijaan...

M - migreeni. Mita oiskaan normaali viikko ilman auroja, sekavuutta ja vihlovaa kipua?

N - Nicola. Ti amo tanto!

O - O+. Terveisin verenluovuttaja.

P - perhe. Mun perhe on paras, en jaksa oottaa etta paasen Suomeen!

Q - Quidquid id est, timeo Danaos et dona ferentes. Lentavat lauseet on oivia kun keskustelee latinistien kanssa.

R - root beer. Onneks taalta Islannista saa pikkutolkkeja :)

S - sweet tea. Mun mielesta jaatee on vaan niiiiiin hyvaa, sita ei saa taalta ku parista paikasta :(

T - Tiziano Ferro. Syy miks aloin opiskella italiaa.


U - uudet perunat. Meinaan olla uhkarohkea ja koittaa naita Suomessa, ois kiva loytaa joku perunalajike mille en ois allerginen.

V - Virginia. Mun osavaltio. Saisivat tosin kieltaa kuolemanrangaistuksen.

W - Wikipedia. Saan uppouduttua Wikipedian maailmaan tuntikausiksi.

X - xylofoni. Pienena en suostunu sanomaan mun lempisoitinta kellopeliks, mulle se oli aina ainoastaan xylofoni. Haaveilen edelleen omasta xylofonista.

Y - yliopisto. Mun mielesta koulussa on kivaa, jos saisin ni opiskelisin aina vaan enka menis lainkaan toihin :)

Z - Zamenhof. Esperanton ja meidan kotikielen luoja.


Å - Abo. Mun kotikaupunki.


Ä - aiti. Aiti rulettaa :*

Ö - ö. Meidan hyvanyontoivotus irkissa.

4 ummæli:

Athelas sagði...

Te ootte kyllä ihania kielinörttejä! Nim.m. Keskustelin toissaviikolla melkein tunnin heprean verbien suvuista smalltalkkina kahvipöydän ääressä =)!

Ja muuten, nyt vasta tajusin, etten omiin aakkosiini laittanut ollenkaan migreeniä (vaan siihen tuli marsu, joka on huomattavasti kivempi asia)! Sehän on oikeastaan ihan mahtava juttu, ehkä se sittenkin alkaa jäämään edes vähän taka-alalle, siitä huolimatta että minulla on ollut v. 2002 jälkeen melkein 1000 kohtausta...

Siru sagði...

Joo, ma voisin kanssa puhua kieliopista ummet ja lammet :D sillon pari vuotta sitten kun tuli juotua vahan useammin niin suomen sijamuodot oli mun vakiojuttu taksijonossa :D

oisinhan makin voinu laittaa jonku muun tuohon migreenin sijaan, niinku mansikat tai marsut tai Moulin Rouge tai myrskyt tai muumilimsa, mut paadyin sit tuohon ku se oli silla hetkella ajankohtaisin :) tsemppia kohtauksiin, pysytaan vahvoina :)

sinislmä-mickey sagði...

Puhutteko te sun boyfriendin kanssa esperantoa aina kotona kahdestaan?
Olis muutenki niin mielenkiintoista kuulla että milloin vaikka aloitte puhumaan italiaa keskenänne ja milloin esperantoa tai miten se monikulttuurisen parisuhteen kielikehitys on mennyt?

Itsekin olen toista vuotta avoliitossa ulkomaalaisen miehen kanssa ja asutaan hänen kotimaassa. Ensin puhuttiin aina enkkua kahdestaan ja musta tuntui että ei mitään järkeä edes opetella mitään muuta kieltä mutta nyt kun olen vuoden aikana oppinut kohtuullisesti puhumaan hänen äidinkieltään niin tuntuu että ihan uusi maailma alkaa avautumaan...
:)

kiitti jos jaksat joskus vastata :)

Siru sagði...

Voisin muuten tuosta esperantosta postatakin oman postauksen, et oo ainoa ku siita on kysynyt! :)

Ma osasin italiaa jo ennenku tapasin Nicolan, mutta oon oppinu nyt meidan seurustelun aikana paljon enemman ja tuo on ihan totta etta uusi maailma avautuu :) oon ettiny ilmausta sille tunteelle mutta tuossahan se tuli, lyhyesti ja ytimekkaasti!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails