fimmtudagur, apríl 08, 2010

Housut ja paino grrrr

Kuten joskus mainitsin viime kuussa, mun housut repes. Ne oli semmoset mustat "leggingsit", mut kuitenki sen verran farkkumaista kangasta etta niita voi kayttaa ihan normaaleina housuina. Tykkasin niista siks ku niissa oli kuminauhavyotaro.

Opintotuen tultua aattelin ostaa uudet housut, koska en jaksa enaa painella hameen kanssa menemaan. Menin tanaan Kringlaniin koska siella on monia vaatekauppoja. Menin ekana Vero Modan ja Onlyn liikkeeseen, jossa koitin kolmea eri housuja, kaikki kokoa XL tai vastaava. Jumittu perhana reisien kohdalle! Etta otti aivoihin!

Painuin sitten kiukkusena Zaraan ja nappasin neljat housut mukaan pukukoppiin, kaikki kuminauhallisia. Yhdet oli kokoa XL, kahdet kokoa 44 ja yhdet 42. Yllattaen niista mahtu mulle vaan kahdet, joista sitten otin toiset ku ne oli melkein samanlaiset ku mita mulla aiemmin oli. Ne on aika piukat viela, mut venynee paivan parin kuluttua sopiviks.

Ma oon suurinpiirtein aina ollu tata kokoluokkaa. Jenkeissa meni vaatekoot 10 ja 12, Suomessa ja taalla 38-42, riippuen merkista. Alkaa pikkuhiljaa ketuttaa, kun ottaa tangosta koon 44 ja se ei pentele mene reisista ylospain... tai jos menee just ja just ni ei mee vetoketju kiinni. Zara on naissa kaikkein pahin. Luuleeko ne voivansa tsempata anorektikoita laittamalla isommat numerot pienempiin housuihin niin, etta kaikki luikkupeffat voi aatella olevansa normaaleita kun ne ostaa housut kokoa 34, eika jotain 26? En halua loukata ketaan, joka on hoikka, mut mun mielesta vaatefirmat sais pitaa koot kohdillaan.

Paras esimerkki tasta on ku menin Italiassa yhteen vaatekauppaan ja siella oli housuja 15 eurolla. Nappasin siita sitten 40, 42 ja 44 mukaan vanhasta tottumuksesta ja 40 ei menny edes pohkeiden kohdalta. Loppujen lopuks jouduin ottamaan koon 58. Jarkyttyneena menin vaa'alle, joka naytti sita mun tuttua peruslukemaa. En vaan tajua.

Ma oon aina halunnu olla hoikka, koska mua ollaan kiusattu mun painon takia aika rankasti. Ongelmana on se, etta mulla on oikeesti aina nalka. Mun on vaikea olla laihiksella ku tuun vaan kiukkuseks pupunruuasta ja vitut se mitaan nalkaa pitaa poissa! Hedelmia sun muita syon, mikali kaupassa on ei-nahistuneita yksiloita, mut niitakin ruuan jalkeen. Lasken kalorit kaikesta mita syon, osaan laskea ne jo katevasti paassalaskuna kun syon valinnanvaran puutteen takia aika lailla samoja juttuja. Harvoin ylitan kaks tonnia, joskus viikonloppuisin jos syon pizzaa tai jotain.

Oon kayny salilla nyt kaks kuukautta, suunnilleen kolme kertaa viikossa reilun tunnin ajan. Ja ttu missaan ei nay eroa! Vaatteet kiristaa samalla tavalla ja vaa'alle en ees uskalla menna. Vaikka miten polkisin kuntopyoraa tuskissani ja tekisin vatsalihasliikkeita niin ei. Oon yhta lailla painoindeksin toisella puolella. Ottaako ehka hiukan paahan.

Jos jollain ois jotain vinkkeja ni ois kiva... mitaan Herbalifea en rupea kayttamaan koska elan pelkalla opintotuella, mut... Ainoa tapa milla oon joskus saanu laihdutettua onnistuneesti on syomisen lopettaminen kokonaan, mut se nyt ei kovin hyva tapa oo, enka tan ainaisen nalan kanssa ees pystyis siihen. Niin ja jos jollain ois vinkkia semmoseen juttuun ku etta ma heraan aamuisin yleensa nalkaan ennen heratyskelloa... Hjálp. :(

10 ummæli:

Unknown sagði...

Voi kulta. Tàà on niin tuttu tunne.
Mulla paino pysyy kanssa samana (tai vaan kasvaa) kun vaikka en sòis mitààn "herkkujakaan" (=mitààn karkkia, suklaata, makeeta tai suolasiakaan leivonnaisia) niin me juodaan ruoan kanssa viinejà ym niin paljon ja mun heikkous on juustot :(
Ootko koittanu tai harkinnu jonkun tasosta karppailua? tai jos ei varsinaisesti hiilihydraatteja kyttàiskààn, mutta jos jàttàis sokerit ja huonot valkosetjauhot pois niin pitàis tulla tulosta. Mulla se tuottais tulosta jos vaan jaksaisin pitàà yllà, kun huomaa ettà ihan selkeesti sillon tekee mieli syòdà vàhempi ja sokeri/hiilarihumalassa syòn aina hirveesti...
Mutta sità odotellessa.

Zara on ihan hirveà paikka enkà todellakaan mene sinne enàà sovittamaan mitààn. Roomassa ei ennen ollu h&m:àà eli en lòytàny tààltà mitààn vaatteita. Toi Islannin valikoima on varmaan pienehkò ongelma, mut ei nekààn nyt mitààn ihan pienenpienià ihmisià ole, vai? Mistà normaalit ostaa vaatteensa?

Ņina sagði...

Sama juttu taalla, ja mun koot on suunnilleen samat kuin sulla, Suomessa 38-42 riippuen vaatemarkista. Ei olis ikina elamassani ees pitany kayda Zarassa tai Mangossa, hoikanhoikkien espanjalaisten ja anorektikkojen kauppoja.
Islannin vaatekauppavalikoima on varmasti ongelma. Olisko siella isommille koooille omaa kauppaansa? Ja osaatko ommella housuja? Ite oon ommellut, mutta se vie aikaa.

Laihdutuksen kanssa... Oon kerran onnistunut -12 kiloa pudottamaan (mutta tulivatpas takasin). Siina ei auta muu kuin liikkua lahes joka paiva tunti (jos vaan on aikaa) eli jotain 5-6 paivaa viikossa, ja rajoittaa kalorit johonkin 1800-1600 paivassa. Se kylla tepsii, mutta on todellakin vaikeaa kun on aina nalka. Se on kamppailua. Kuitenkin, omasta kokemuksestani tiedan, etta jos saat edes kolme perakkaista paivaa pidettya kalorit 1600-1800 paikkeilla, niin nalan tunteet helpottuu niiden muutaman paivan jalkeen. Eka se vaatii kauheasti kuria (jota mullakaan ei nyt oikeen meinaa loytya).

Siru sagði...

Elisa, onnistuuko se karppaaminen italialaisen kanssa? Ma veikkaan etta mun pitais kaannyttaa Nicolakin siihen, kun se tykkaa kokkailla erilaisia risottoja ja pastoja jotka on valitettavasti tosi hyvia :( Oon miettiny tuota karppaamista, aiti sita tekee satunnaisesti ja sano etta sillon ei oo nalka ja energiataso on ihan eri ku mita normiruokavalion kanssa. Pitais varmaan kokeilla, katotaan jos vaikka Nicolakin innostuis. :)

Nina, laskin orjallisesti kaloreita vuosi sitten, en mennyt 1600:n yli - tosin en sillon paljon liikkunutkaan. Nyt ongelmana on se, etta mulla ei oo aikaa liikkua joka paiva, kun pitaa pakertaa tan teesin kanssa :( Meilla on lahella uimahalli, en tiia pitaisko mun menna sinne rapikoimaan vaikka vihaan uimista... mut jos menis vaikka aamupaivalla kun siella ei oo ketaan, rapikoiminenhan kuluttaa paljon kaloreita :)
Osaan ommella housuja, mut ompelukoneet maksaa taalla enemman ku elama :( Pitais varmaan koittaa karppaamista ja tuota armotonta laskemista sitten ku oon saanu teesin palautettua ja tentit tehtya.

Taalla ei kovin montaa liiketta ole, Zara, Vero Moda ja Only samassa, Top Shop, Dressmann ;) ja sit jotain liikkeita, missa housuista saa pulittaa ihan simona.

Ja jos taalta sais ees ruisleipaa... tai no saa taalta mallaslimppua mutta sekin on siirappia sun muita piukassa :) Pitais varmaan koittaa leipoa ite.

Ihanaa kuulla etten oo ainoa keta tan kans tappelee <3 voimia, siskot!

Athelas sagði...

Tutustu ilmaiseen sivustoon www.kiloklubi.fi - olen sen avulla ja karppaamalla kohta painoideksissä 21 (mikä on mulle just sopiva, mä kun lihon vyötäröltä, mikä on just se pahin ja epäterveellisin paikka). Aikaa tähän on mennyt 3 kk. Kiloklubissa parasta on se, että siellä ei lasketa vain kaloreita, vaan ruoan laatua seurataan myös. Eli ei ole ihan sama mitä syö sen 1600 kalorin edestä... Tsemppiä!

Tiina sagði...

Kannatan karppausta. Silloin ei ole nälkä ja pystyy hillitsemään mielihalujaan hyvin. Ainoa keino, jolla minä olen painoni saanut alenemaan ja jopa pysymään. Kysymys on aivojen palkitsemisjärjestelmästä ja sen erilaisesta herkkyydestä eri ihmisillä.
Jos saat käsiisi ruotsalaisen neurofysiologin, aivotutkija Martin Ingvarsin (en muista nimeä ihan varmasti) kirjan Hjärnkoll på vikten, niin saat paljon faktatietoa. Sen ruokavalio lähenee GI-dieettiä, joka minulla ei toimi ollenkaan niin hyvin kuin selkeä hiilarien rajoittaminen.

Tsemiä! t. Tiina

Siru sagði...

Athelas, kiloklubissa just tarkkailinki painoani... Se oli kylla hyva sivu, nyt en vaan oo uskaltanu menna sinne pitkaan aikaan ku tulee vuoden takaset ahdistukset mieleen... Mun kandityon palautuspaiva on 28 paivan paasta, ehka ma sitten kirjaudun sinne sisaan sen jalkeen :)

Tiina, kiitos! Pitanee tosiaan ottaa miehekkeen kanssa puheeksi tuo karppaus, jos se suostuis koittamaan sita, tai sit jos tehtais ruuat silleen etta ma saisin karsittua hiilariosat pois tarpeen vaatiessa.

En ma tosiaan niin paljoa ylipainonen oo, oiskohan painoindeksi jotain 26, mut aattelin et laihduttaminen vois varmaan hiukan parantaa verenkiertoakin, ettei aina 5 minuutin istumisen jalkeen puutuis jalat.

Matte sagði...

Mäkin yritän karppausta parhaillaan, mutta se on vaan niin älyttömän vaikeaa - ainakaan kaikkien hiilareiden poisjättäminen ei sovi mulle...

Athelas sagði...

Ei kaikkia voikaan jättää pois. Ihminen kuitenkin tarvitsee niitä hiilareitakin vähäsen. Itse syön n. 50 g päivässä ja tämä on ollut yllättävän helppoa - ennen luulin etten voinut elää ilman leipää, pastaa, sokeria... Mutta siis jestas miten hyvä olo on ilman niitä :)!

Unknown sagði...

Siru,
Meillà on onnistunu ihan hyvin toi hiilareitten vàhentàminen.
Paljon ruokaisia salaatteja (kana/tonnikala/feta/mozzarella/pàhkinàt.etc)
munakkaita (pinaatilla.ym) Paljon erilaisia kasvislisukkeita ja sitte erilaisia proteiineja (kalaa, lihaa, maitotuotteita, papuja.ym)
Sit tietysti F. tekee kyl itelleen pastaa ja muuta. Eilenkin maistoin mutta ettà en vedà tàyttà lautasta pastaa on jo hyvà. :D

Italiassa on yllàttàvàn helppoa jàttàà hiilarit pois kun kàytànnòssà ei vaan syò primoja ollenkaan. Paikka missà me kàydààn tòistà usein syòmàssà, niin siellà kaikki vaihtoehdot on vaan jotain kasviksia ja/tai proteiineja. (ja siis tottakai joo kasviksissakin on hiilareita, ite oon làhinnà vàltelly vaan perunoita)

Matte sagði...

Joo, tiedän kyllä että joitain hiilareita tarvitaan - mutta esim. hiilariton aamiainen ei vaan toimi meikäläisellä...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails