fimmtudagur, janúar 14, 2010

stressipeikon paluu

Kavin yhden meidan opettajan juttusilla ja kyselin etta mimmoinen sen BA-esseen pitais olla, ku mun tietaakseni oon ainoa meidan ryhmasta keta ei semmosta oo viela tehnyt. Sanoin etta haluaisin tehda tyoni kaantamisesta, jos kert meinaan sinne kaannostieteeseen hakea kun se vois olla kaikkein hyodyllisin tulevaisuutta ajatellen. (Voinhan ma niita keskiaikajutun kursseja ottaa ekstrana toivottavasti.) Kuulemma ei tarvii koko kirjaa kaantaa, mut esseen pitaa silti olla noin 30 sivua.

KOLMEKYMMENTA?

Melkein itkin sydanverta ku kuulin ton, koska pisin essee mita oon islanniks kirjottanu tahan mennessa on 4 sivua, eli ehka noin 1500 sanaa. Miten ma saan kirjotettua 30 sivua huhtikuuhun mennessa? Kaiken lisaks mun supervisor tulee olemaan kaikkein pelottavin opettaja, joka mua on opettanut. Se on kylla tosi hyva opettaja, kirjottanu monia oppikirjoja ja se on ehka kaikkein kokenein opettaja naista meidan opettajista, mut se on vaan niin pelottava... Tai ehka se oon vaan ma, joka ottaa kaiken henkilokohtasesti mita se sanoo. Oon varma, etta tuun pillittamaan joka ikinen kerta ku tapaan sen kanssa, jos se kritisoi... mut on se perhana jos ei tuu hyvaa esseeta semmosen paineen alla!

Menin sitten kauhistuneena kattomaan yliopiston kirjastoon jotain aiempaa BA-esseeta. Mulle lykattiin kateen jonkun puolalaisen miehen essee vuodelta 2002. Tama 72-sivuinen essee oli aiheesta "Olla-verbin kehittyminen muinaisindoeurooppalaisesta varhaisislantiin". Siella oli just naa kaikki analogiset tasaukset ja apokoopit ja kaikki asiat mitka on ehka parasta mita tiedan koko maailmassa (Nicolan jalkeen), ja se sai mut toisiin aatoksiin. Miten hienoa ois kirjottaa loppuessee kielihistoriasta? Sit kuuntelin jarkeani ja aattelin etta mista ma revin tarpeeks lahteita. Ois kiva kirjottaa esim. et miten suomalaisista lainasanoista nakee et missa vaiheessa islantiin on tullu samat lainasanat, mut en tieda et saisinko kirjotettua aiheesta 30 sivua. No, kysyn jos tama kyseinen opettaja ois jotain mielta siita. Voinhan ma sitten esim. kaantaa jonkun tekstin tasta kyseisesta aiheesta.

Mulle sanottiin etta mun ei tarvii yrittaa pelastaa maailmaa, vaan kirjottaa vaan ne 30 sivua. En siis varmaan nayta mitenkaan panikoivalta tai pakkohairioiselta tai mitaan :D

Tein muuten eilen ihan parasta lasagnea ja banaanileipaa. Voin laittaa jalkimmaisen ohjeen, jos jotakuta kiinnostaa, aika helppoa leipomista kun ei tarvii ees kasiaan sotkea taikinaan.

2 ummæli:

Elina sagði...

Mäki tahdon tehdä banskuleipää! Ohjetta kiitos :P

Athelas sagði...

Juu kyllä se kandi siitä! Mäkin onnistuin vääntämään 22 sivua maori-identiteetistä kirjassa Valasratsastaja :). Nyt sitten tekijäänsä odottaa gradu... IIIK!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails