föstudagur, nóvember 19, 2010

Vísur Vatnsenda-Rósu

Rósa Guðmundsdóttir, joka tunnetaan paremmin Vatnsendin Rósana, eli reilut 200 vuotta sitten ja oli yks Islannin ensimmaisista naisrunoilijoista. Rósa oli piika joka rakastui Páll Melsteðiin, erittain upeaan mieheen joka oli Rósan tavoin toissa paikallisessa maistraatissa, ja tama mies sitten pani paksuksi Rósan tyonantajan tyttaren. Rósa rakasti Pállia aina, ja kirjotti siita tan runon,, jossa toivoo ettei olisi koskaan tavannut Pállia. Tassa (jo pariin otteeseen mun blogissa julkastussa) videossa laulaa Ragnheiður Gröndal. Rósan runo on oikeasti pidempi, mutta kaansin tanne vaan nuo lauletut sakeet.


Augun mín og augun þín
Minun silmäni ja sinun silmäsi
ó þá fögru steina
oi, ne kauniit kivet
mitt er þitt og þitt er mitt
minun on sinun ja sinun on minun
þú veist hvað ég meina
tiedät mitä tarkoitan

Langt er síðan sá ég hann
Siitä on kauan kun viimeksi näin hänet
sannlega fríður var hann
hän oli todella komea
allt sem prýða má einn mann
niin kaunis kuin mies vaan voi olla
mest að lýðum bar hann
hän erottui heidän joukostaan

Þig ég trega manna mest
Sinua minä suren kaikkein eniten
mædd af tára flóði
  kera kyynelten virran
ó, að við hefðum aldrei sést
Oi, ettemme olisi koskaan tavanneet
elsku vinurinn góði
hyvä ystäväni rakkain

Engin ummæli:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails