mánudagur, nóvember 19, 2012

kettu kun ketuttaa

Mikäköhän tän ajanjakson nimi on suomeks... joku suvantovaihe? Em mää tiä. Ahdistaa vaan niin pirusti taas. Tiesin että tämmönen jakso tulis jossain vaiheessa, mut oon hiukan yllättyny siitä, ettei tää ahdistus liity mitenkään Suomessa raatoiluun. Mulla on kyllä kova ikävä Sardiniaan, ei Islantiin niinkään. 

Mulla ois aika monta asiaa tehtävänä: 
  • saada Ylen koekäännös valmiiksi, oon aika hyvässä vaiheessa, en vaan saa niiden tekstitysohjelmaa toimimaan...
  • kääntää Cagliarin yliopiston kielten tiedekunnan dekaanille pätkä sen kirjasta, alotin jo vuosi sitten, mut italiasta ku kääntää islantiin ni siinä menee hiukan hermot ku pitää keksiä päästään jotain sanoja, mitä ei islannissa ole
  • tehdä tutkimussuunnitelma tohtoriohjelman hakemusta varten, kiva vaan ku en oo ikinä tutkimussuunnitelmaa tehny...
  • tehdä nettisivuni loppuun, että niitä asiakkaita ja ruokarahaa alkais tulla jostain

Kiva vaan koittaa saada noita to do -listan hommia tehtyä ku en tiiä mistä alottaa, ja se ahdistaa. Tänäänkään en saanu mitään aikaseks, joten tiskasin, katoin jotain luontodokumenttia ja leivoin vehnättömiä sämpylöitä.

Oon miettiny että pitäiskö mun hakeutua taas terapiaan. Tuntuu, että mussa on jälleen kerran niin paljon vikoja, enkä tiiä miten pääsen niistä eroon. Sain Þórður Örniltä aika hyvät eväät elämään viime ja tänä vuonna, ja se oli paras terapeutti mitä mulla on ikinä ollu... mut ei näitä asioita oo kiva yrittää analysoida ite päässään, varsinki ku tiedän että mun ajatusmaailma on vääristynyt. En vaan tiiä et miten semmoseen terapiaan hakisin ja montako miljoonaa se mulle kustantais, en muista kuinka paljon maksoin sillon yläasteaikoinani psykoterapiasta. Ehkä mä vaan sinnittelen mielialalääkkeiden ja vitamiinien kanssa eteenpäin. 

Jos huomenna koittais uusiks.


4 ummæli:

Nafnlaus sagði...

Itellä on vähän samat fiilikset tällä hetkellä, terapia tulis todellakin tarpeeseen. Jaksamista!

Kysynpä tässä samalla, että mitä kaikkia kieliä oikein puhut, edes jollain tasolla? Sun huikea kielirepertuaari on kyllä jotain, josta saat olla ylpeä. :)

Siru sagði...

Kiitos, sun viestis oli parasta mitä eilen tapahtu :) puhun sujuvasti englantia, islantia, italiaa ja esperantoa, jonkun verran espanjaa, ruotsia, saksaa ja ranskaa, ja voin suomentaa sardista, romaniasta ja latinasta. Venäjä ja vanha kreikka ei oikein suju enää niin hyvin, että voisin niistä suomentaa ja olla varma siitä, mitä teen :)

Eiköhän me selätetä tää vaikea aika, huimasti tsemppiä sullekin! <3

Nafnlaus sagði...

Kiitos samoin! :)

Mullakin on haaveissa kääntäjän ura (tsemppiä muuten Ylen kanssa!), tosin tällä hetkellä puhun sujuvasti vaan englantia. :D En ikinä oppinu kieliä koulussa, mutta nyt oon alkanut itseopiskeleen niitä paremmalla menestyksellä. Kyllähän kääntäjä tietysti voi olla pelkällä enkku-suomi-kieliparillakin, mutta kun maailma on pullollaan upeita kieliä joita haluan puhua. :D Aikaa niiden oppimiseen sais vaan olla enemmän, nyt tuntuu ettei töiden ja muiden opiskelujuttujen jälkeen ehdi kunnolla panostaan kieliin.

Siru sagði...

No enkku-suomella pääsee loistavaan alkuun! Ja kyllä niitä kieliä ehtii lukemaan vielä. Muistan olleeni ahdistunut lukiossa, kun halusin oppia italiaa, mutta ne meni aina espanjan kurssien kanssa päällekäin ja espanjan opiskeluun oli paremmat puitteet. Italianope (joka siis opetti päätoimisesti englantia) sano mulle, että hän ei osannu yhtään italiaa vielä siinäkään vaiheessa, kun sai valkolakin.

Mullakin on vielä pari kieltä mitä haluaisin oppia, mut en usko että saan niitä ikinä niin hyvään kuosiin, että niistä voisin kääntää... ehkä jotain simppeleitä tekstejä. Jos sulla on motivaatiota kielten opiskeluun, niin se auttaa jo pitkälle! Ootko jo tsekannu http://www.fluentin3months.com? ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails